מיתוג אריזות הוא אחד מההיבטים הכי חשובים בתהליך אריזת המוצר. הוא מאפשר לעסקים להעביר מידע לצרכנים וגם ליצור עיצובים מקוריים ומשובבי עין, שיכולים לעזור למשוך לקוחות ולהחדיר את המוצר לשוק ולתודעה הצרכנית. אחד הצדדים החשובים ביותר של מיתוג אריזות הוא הצבע. צבע יכול לעורר בנו רגשות וליצור תחושה או תפיסה לגבי מוצר, גם אם עדיין לא רכשנו אותו.
מיתוג אריזות – השפעת צבע
האופן שבו צבע משפיע על התנהגות ורגשות אנושיים נחקר במסגרת מחקרים פסיכולוגיים. מדובר בתחום מחקר מבוסס היטב באקדמיה שהתפתח במשך עשרות שנים ועוסק בהשפעת הצבע על התנהגותם של צרכנים. מחקרים הראו שצבע ממלא תפקיד מרכזי בהחלטות הרכישה של הצרכנים. אחד המחקרים, שבו נעשו סקרים נרחבים בקרב מספר רב של צרכנים, מצא ש-85% מהצרכנים אומרים שצבע הוא הסיבה העיקרית שהם קונים מוצר מסוים! צבעים שונים מעוררים רגשות ואסוציאציות שונות. לדוגמה, אדום נקשר לעתים קרובות לאנרגיה והתרגשות אך גם לסכנה, בעוד כחול קשור לאמון ורוגע. ירוק מזוהה לרוב עם בריאות וטבע, בעוד שחור מזוהה עם יוקרה ואלגנטיות, אך גם מייצג לעתים רוע, ואפילו מוות. מה עוד כדאי לדעת על צבעים ואריזות? כל התשובות מחברת ROLTAG במאמר שלפניכם.
צבעים שיוצרים זהות
כמו שאמרנו, אסוציאציות שונות יכולות לעזור ליצרנים ובעלי עסקים לייצר תחושות ותפיסות ספציפיות לגבי מוצר. למשל, אם אריזות מזון של מוצר מסוים יהיו ירוקות יעלה בצרכנים אסוציאציות של בריאות וטבעיות, בעוד שמוצר יוקרתי ארוז בשחור יתפס כיוקרתי ואקסקלוסיבי. אתם יכולים להשתמש בצבעים לא רק כדי לייצר אסוציאציות כלליות, אלא גם כדי ליצור למותג שלכם זהות ספציפית, כך שאנשים יזהו את המותג שלכם לפי הצבעים, עוד לפני שראו את המוצר עצמו או כיתוב כלשהו שמתאר אותו. לדוגמה, את האריזה הנצחית האדומה והלבנה של קוקה קולה כל אחד יכול לזהות ממבט ראשון, והיא הפכה לשם נרדף למותג. באופן דומה, את קשתות הזהב של מקדונלדס מזהים מרחוק בקלות, והשילוב של צבעי האדום והצהוב של המותג הפך לשם נרדף לענקית המזון המהיר. מדובר כאן במותגים שהשתמשו בצבע כדי ליצור זהות מותג חזקה שניתן לזהות ולזכור בקלות.
צבעים מותאמים לפי פילוח
מעבר ליצירת תחושות ותפיסות ספציפיות, אתם יכולים להשתמש בצבעים גם למיקוד פלח שוק ספציפי. לדוגמה, מחקרים מלמדים שגברים נוטים להגיב היטב לכחול, בעוד שנשים נוטות להגיב יותר לוורוד ולסגול. זה יכול לשמש כדי למקד את המוצר שלכם לשוק ספציפי כמו גברים או נשים, על ידי התאמת הצבעים של האריזות שלכם. כאן המקום לציין שבחירת הצבע יכולה להיות מושפעת גם מגורמים תרבותיים, וחשוב לקחת את זה בחשבון. לדוגמה, בתרבויות מסוימות, אדום נקשר בתודעה למזל ולשגשוג או אפילו לאהבה, בעוד שבתרבויות אחרות אדום הוא צבע של סכנה וכעס. ולפעמים אותו צבע משדר את שני הקצוות הללו, ועל ידי בחירת גוון אפשר לקשור תודעתית את המוצר שלכם לרגשות ולמסרים שמתאימים לכם. דוגמה נוספת היא הצבע הלבן. בתרבויות מסוימות, הלבן קשור לטוהר, ואילו באחרות הוא קשור דווקא למוות. אם כן, חשוב שלפני שאתם בוחרים את הצבע של האריזה למוצר שלכם, תיקחו בחשבון גם גורמים תרבותיים בבחירת צבעים.
שילובי צבעים לגיוון ומשיכת תשומת לב
בשוק התחרותי של היום, עסקים צריכים למצוא דרכים להתבלט ולמשוך תשומת לב. אחת הדרכים שיכולה לעזור לכם לבלוט היא שימוש בשילובי צבעים על האריזה, ויצירת עיצובים בולטים ויזואלית שימשכו את תשומת הלב של הצרכנים. שילובי צבעים יוכלו לעזור לכם גם להעביר מסר או ליצור תחושה או תפיסה ספציפית לגבי מוצר. כשמדובר בשילובי צבעים, יש לזכור כמה עקרונות מפתח. אחד החשובים ביותר הוא השימוש בצבעים משלימים. צבעים משלימים הם צבעים שנמצאים זה מול זה בגלגל הצבעים. לדוגמה, כחול וכתום, סגול וצהוב, ואדום וירוק הם כולם צבעים משלימים. כאשר משתמשים בצבעים אלה יחד, הם יוצרים רמת ניגודיות גבוהה ויכולים להיות יעילים מאוד בלכידת העין.
גוונים של אותו צבע – עולם שלם של אפשרויות
השימוש בפלטת צבעים מונוכרומטיות הוא דרך נוספת למתג את עצמכם בצורה שתהיה ייחודית רק לכם. פלטות, או ערכות צבעים מונוכרומטיות הן למעשה שילוב של צבעים בגוונים שונים של אותו צבע. כך נוצר מראה הרמוני, יציב ומגובש, שיכול להיות יעיל מאוד ביצירת תחושה או תפיסה ספציפית לגבי המוצר שלכם. לדוגמה, פלטת צבעים כחולה מונוכרומטית יכולה לשמש כדי להעביר תחושה של אמון ורוגע. זאת הסיבה שפלטות כאלה משמשות הרבה עמותות וחברות לתועלת הציבור, שרוצים להעביר מסר של אמון ועשייה חברתית. אפשרות נוספת היא שימוש בצבעים ניטרליים כמו שחור, לבן ואפור. זו יכולה להיות דרך מיוחדת להבליט את הצבעים האחרים, וליצור מראה מודרני ומתוחכם.
יש הרבה צבעים – אל תהססו להשתמש בהם
עקרון חשוב הוא לא לפחד לנסות כיוונים שונים של עיצובים ושימוש בצבעים מגוונים עד שתמצאו את הצבעים שנכונים למוצר שלכם. אתם יכולים להשתמש במגוון צבעים שמייצגים תרבויות ועמים שונים. חשבו על צבעי הדגל בכל מדינה, ואילו רגשות הם מעלים באנשים מתוך התרבות וגם מאלה שמחוצה לה. הצבע לא רק עוזר למשוך תשומת לב, אלא זה גם עוזר ליצור תחושה של הכלה וגיוון. בסופו של דבר, חשוב שתזכרו ששילובי צבעים יכולים לשנות את התפיסה של מוצר. לדוגמה, צבעים חמים כמו אדום, כתום וצהוב קשורים לאנרגיה והתרגשות, בעוד שצבעים קרירים כמו כחול, ירוק וסגול קשורים לרוגע ושלווה. לכן, חשוב שתיקחו בחשבון את המסר שאתם רוצים להעביר ושתבחרו שילובי צבעים שמתיישרים עם המסר הזה.